Historia

Det var en solig försommardag, den 3 maj 1997. Just denna dag var särskilt speciell – det var nämligen då Söderåsens DK Blåa Skor bildades.

13 aktiva dansare och en förbi flygande humla samlades klockan 13:00 denna dag i skånska Kågerödslund. När mötet var över hade en ny stjärna bildats på danshimlen med ett namn som inte går någon förbi obemärkt.

Från början bestod föreningen av ett 15-tal aktiva medlemmar och ett 30-tal stödmedlemmar bestående av mammor, pappor, kompisar och syskon. Ganska snabbt växte klubben till ett 80-tal medlemmar vilket också kom att bli klubbens storlek i flera år framöver.

Vårterminen 2002 var det magiska årtalet då föreningen tog ett nytt steg i historien. En milstolpe inte många kunde se betydelsen av just då. Blåa Skor startade kursverksamhet i Kvidinge. Visionen var glasklar, att sprida dansens budskap till alla och envar, ung som gammal.

När första terminen var till ända hade inte bara medlemsantalet mångdubblats, viljan och engagemanget lyste starkare och klarare än på mycket länge.

I dag har föreningen verksamhet i två lokaler i Kvidinge, Idrottshallen och den egna klubblokalen på Fabriksgatan 4.

Receptet till framgång är, har varit och kommer alltid att förbli mycket vilja, engagemang, gemenskap, humor och uthållighet.

Tillsammans är vi alla en del av Söderåsens DK Blåa Skor.

Scrolla till topp